Stap 1
1. Zorg dat je gloeiplugstekker volgeladen is.
2. Zorg dat de zender en de ontvangerbatterijen vol zijn.
Stap 2
1. Zet eerst de zender aan en dan de ontvanger, trek de zenderantenne volledig uit.
2. Kijk of de servomotoren functioneren, controleer of de remmen werken
3. Vul de brandstoftank met brandstof (erg belangrijk).
Stap 3
– Zorg ervoor dat er brandstof in de carburator komt, dat doe je door een paar keer aan de trekstarter te trekken terwijl je de vinger tegen de uitlaat gedrukt hebt. Kijk of er brandstof in de leidingen zit zonder belletjes en stop ermee als de brandstof de motor bereikt. Als er op de tank een vlottermechaniek is aangebracht dan kan je natuurlijk ook gewoon vlotteren.
– Je kan het beste het luchtfilter van de carburator af halen, dan kan je zien dat er brandstof in de carburator komt.
– Zet de gloeiplugstekker op de gloeiplug.
– Geef korte rukjes vanuit de elleboog aan de trekstarter, de afstand dat het touwtje eruit komt moet ongeveer 20 a 30 centimeter bedragen. Meestel slaat de motor al aan. Wil de motor niet starten dan kan je het beste even de gloeiplug uit de kop draaien en even controleren of de plug wel oranje gloeit. Doet ie dat niet dan is de accu van de gloeiplugstekker niet vol of is je plug defect.
– Als de plug gloeit en de auto wil tóch niet starten dan kan de motor ook wel eens niet genoeg brandstof krijgen, je kan dan het beste nogmaals brandstof in je motor proberen te pompen door middel van vlotteren of door middel van je vinger voor de uitlaat te houden (vacuüm trekken). Kijk of je brandstof ziet in de carburator of eventueel brandstofspetters voelt als je je vingers voor het luchtfiltergat houdt. Er mag geen lucht in het brandstofslang aanwezig zijn.
– Als er steeds weer lucht in het slangetje komt zou je eens een nieuw slangetje kunnen monteren (ook die naar de uitlaat toe dan maar gelijk vervangen) of het bestaande slangetje een centimeter korten maken. Als dát nog niet helpt en er blijft steeds lucht in het slangetje komen, dan is je tankje misschien niet helemaal luchtdicht. Dat is bij nieuwe auto’s onwaarschijnlijk, maar vooral wat oudere auto’s van Tamiya hebben dit euvel.
– Brandstof mag maximaal een jaar oud zijn.
– Als je dit bovenstaande allemaal gecontroleerd hebt en hij wil nog niet starten dan is je auto waarschijnlijk verkeerd afgesteld. Pak dan de originele afstelgegevens uit het instructieboekje erbij en kijk na of de stelschroeven op de carburator wel het goede aantal slagen uitgedraaid staan. Probeer het nu opnieuw.
– Heb je een gebruikte auto gekocht en je hebt de beschrijving niet meer dan kan je hem misschien downloaden van het internet. Lukt dat niet dan kan je ook eens bellen want we hebben aardig wat beschrijvingen liggen in de winkel ( 0318-653232).
Wat te doen als je de motor uit wil zetten?
1. Druk de brandstoftoevoerleiding samen (het toerental loopt eerst iets op en daarna stopt de motor ermee). Je kan ook je vinger voor de uitlaatopening houden (figuur 4), dat is misschien nog wel het gemakkelijkste, want dan hoef je de body er niet af te halen.
2. Doe de ontvanger uit en daarna de zender. Maak vervolgens de brandstoftank leeg, maak de auto schoon en als je een tijdje niet gaat rijden doe dan een paar druppeltjes after-runvloeistof in het carburatorhuis (figuur 5).